Bromsten ICT Weblog

Just another WordPress.com weblog

Alternativ modell för 1 till 1

1 till 1 från förskola och uppåt på Isle of Man

Det finns en västeuropeisk stat som är på väg införa bärbara datorer hela vägen från förskola till gymnasium. Ja, det är förstås ingen stor stat men ändå intressant och på en alternativ implementation och resultaten i skolan. Jag vill visa ett par av de pedagogiska exemplen och berätta lite om infrastrukturen.

Isle of Man ligger i irländska sjön, mitt emellan Manchester och Belfast. Det tar ca 50 min
att flyga från Manchester till Douglas som är huvudstad. (Douglas är inte ett namn på en person utan det är ett namn sammansatt av två floder: ”the Dou” och ”the Glas” som flyter samman i staden Douglas.)

Det bor ca 80 000 invånare på Isle of Man. Man är en del av Brittiska samväldet och har Engelska drottningen som överhuvud. Man är helt självbestämmande i alla lokala frågor och har ett eget parlament och flera departement som ansvarar för olika samhällssektorer.

Isle of Man är mest berömt för sina motorcykeltävlingar, ett grand prix och en TT tävling (tourist trophy). Det är tävlingar för våghalsar. Hastigheten är mellan 2 och 300 km i timmen på smala och mycket krokiga vägar!
Man är också mycket stolt över sin mer än 1000 åriga parlamentariska tradition från ”Tynwald” då ”nordmännen” regerade. Man räknar med att det som mest befanns en flotta på runt 1000 vikingaskepp i hamnen vid Peel.

Några exempel från en uppdaterad lärmiljö

Regnskogen

I dom lägre åldrarna fanns den typ av omtalad brittisk pedagogisk miljö som arbetar experimentellt med uppbrutet undervisningslandskap och dom bärbara datorerna flöt in smidigt och hade en naturlig roll.

En av miljöerna som jag blev fascinerad av var en modell av en regnskog som lärare och elever hade byggt tillsammans och som man hade som bas för undervisning och regnskog och miljö.

I datorn hade man en webbapplikation, med ljud som finns i regnskogen som man lyssnade på.

Eleverna försökte att härma ljuden och sedan skriva ner dem fonetiskt på papper. Detta grupparbete användes sedan som instrument till en komposition som spelades in med den bärbara datorn. Varje barn representerade ett eller flera ljud och en elev var ”dirigent” som styrde ”instrumenten” i regnskogsorkestern.

Dirigenten pekade på ett nedskrivet ljud och då började ett av barnen låta, pekade på ett annat ljud och nästa fyllde på osv.

En spännaderengskogskomposition tog form.

Slutresultatet blev en redovisning där man visade regnskogen och spelade upp sin komposition från datorn. Kul!

Kommentar:
I en uppdaterad och tidsenlig skola kan man använda sin fantasi och redovisa på ett spännade sätt!

Berättande i en aktuell form

En elev gjorde en storyboard med skisser på motiv i rutor och tillhörande text. Diskussion med sin lärare och sedan vidare med en lånad digitalkamera. Foton som motsvarade skisserna togs och sedan monterades detta in i applikationen ”Comic life” som följer med datorerna. Texten bearbetades och gick sedan till utskrift eller publicering på webben där en stolt och lycklig elev kunde visa upp sin berättelse.

Kommentar:
Detta kunde gjorts med papper och penna, men resultatet blir förstås mycket bättre och igen, en uppdaterad aktuell lärmiljö. Varför ska dagens barn tvingas använda gångna tiders produktions medel? Varför ska skolan vara en miljö som representerar hur det var förr? Det kan möjligtvis vara intressant för en hembygdsmuseiförening men knappast för barn och ungdomar som som får digitala medier med modersmjölken!

Forskning om ett instrument

En flicka på lågstadiet hade utforskat ”Trumpeten”, som hon stolt visade upp i en presentation. Hon hade pratat med sin farbror som hade en riktig trumpet och dom hade tillsammans plockat isär och undersökt dess delar. De sökte efter information och bilder på Internet om dess olika delar som senare beskrevs i presentationen.
Kommentar:
Hur skulle detta ha gjorts utan dator?
Det skulle ha skett genom att leta i böcker och sedan att läsa upp en redovisning.
Inte alls samma skapande process och trevliga resultat.

Sammanfattning

Flera av de exempel som visades upp kan göras med traditionella metoder, med papper och penna, och ibland gjorde man det, men skillnaden i en 1 till 1 miljö blir att skolan lever med i tiden. Barnen upplever inte skolan som en värld där man gör som man gjorde förr.

Det blir också rättvisare resultat av den produktion man presterar. Moderna media gör att de elever som har svårt motoriskt också kan skapa material som kan visas upp med stolthet.
Det blir rättvisare förutsättningar.
Och igen, man har en uppdaterad tidsenlig skolmiljö.

Den tekniska lösningen

Det jag tittade på var främst förskola och grundskola där man arbetar med bärbara datorer. Gymnasiet skulle påbörja ett 1 till 1 projekt under våren.

Kortfattat kan man säga att konceptet bygger på en robust miljö med Apple datorer och dess UNIX baserade operativ där man inte loggar in på en domän utan bara loggar in på sin dator och sedan öppnar sin browser och är ute på internet. Man jobbar mot ett FirstClass system och använder sedan internet resurser. Intressant är också att Apple är den enda dator som man idag kan köra både Mac baserad UNIX, Windows och Linux samtidigt.

I bakgrunden finns en agent på varje dator som omärkbart kontaktar det centrala systemet vilket möjliggör support via ”Remote Desktop”. Alla uppdateringar sker också omärkbart via en programvara som kallas FileWave.

Fokus på lärarfortbildning

Fokus har man satt på att lärarna ska utvecklas som pedagoger. Om dom är duktiga blir också barnen duktiga, resonerar man.

Vad då, slimmad organisation?

På Isle of Man har man idag ca 5000 datorer ute och man klarar det på 8 personal.

…. och … lite trivia från Isle of Man

Jorå, glassen i Peel håller måttet!
Det var i Peel som den stora Vikinga flottan hade sin bas för räder ut i europa.

Manx:arna har också tillverkat världens minsta bil.

TT lopp

Jag har en granne som menade att vi i Spånga har haft en man som varit stor i
TT på Isle of Man.

Hittar ingen dokumentation om detta tyvärr.
Det kanske bara är en hörsägen.

augusti 1, 2008 - Posted by | 1 | ,

1 kommentar »

  1. Jag vill önska en god jul – Anne-Marie

    Kommentar av anne-marie Körling | december 24, 2008 | Svara


Lämna en kommentar